luni, februarie 8

Rol de partener, parinte sau... in cuplu

Incep postarea aceasta de la comentariile avute. Caci se vede clar nevoia noastra, a tuturor, ca e exprimata sau nu, de a intelege cine suntem, ca si parte al unui intreg tesut in mod divin. Fie ca e vorba de cunostinte, amici sau prieteni, am simtit ca tanjim dupa brate care sa ne ofere siguranta sau tandrete, dupa ochi care sa ne priveasca vrajiti, dupa cuvinte pe care le dorim rostite doar catre noi. Ne-am minti in fata sa nu recunoastem nevoia de a ne simti speciali, valorizati.

Ma voi referi strict la rolurile pe care le indeplinim in mod natural in relatia de cuplu. Se considera uneori atat de simplu si usor, ca rolul nostru in relatie este de parteneri (iubiti). Consider ca este un gand reductionist si ca, intr-o relatie putem indeplini absolut toate rolurile: de la cel de copil, pana la cel de parinte, de la confident pana la cel de profesor. Fiinta umana este infinita ca si cerul, iar ceea ce se tese in ea, ganditi-va ca se dubleaza in momentul in care apare intregul (o relatie).

Este coplesitor pentru fiecare "participant" la relatia de cuplu sa indeplineasca uneori si un singur rol, acela de partener. Dar de cele mai multe ori indeplinim roluri multiple si facem tot posibilul, de fapt, sa ocupam mai multe "scaune" in viata celuilalt. Explicatiile sunt variate, printre cele posibile pot fi:

- "iti sunt eu confident decat sa te stie cineva mai bine ca mine";
- "iti sunt eu mama decat sa alergi la mama ta sau la vreo prietena disponibila";
- "iti sunt eu tata si te invat ce inseamna autoritatea pentru a urma mai bine sugestiile date";
- "te tin aproape de mine caci altfel iti vei da seama ca nu poti trai fara mine".

Nu va ganditi ca sunt niste lucruri constientizate. Caci daca sunt, e cazul fericit! In majoritatea cazurilor sunt amanunte intime la care nici noi nu avem acces decat printr-o cautare atenta, printr-o autoiscodire a lucrurilor pe care le simtim efervescente in noi.

De cele mai multe ori cautam sa indeplinim mai multe roluri (cu gandul necunoscut poate "fac orice, nu pleca!" caci departarea celuilalt inseamna rupere din noi) pe fondul unei insecuritati personale si interpersonale. Si e demonstrat ca, ceea ce crezi ca mai poti obtine/avea, poti consuma sau da altuia, dar ce crezi ca nu va mai veni, strangi bine in mana.

Este potrivit, pentru a nu cadea in capcana de a ne suprasolicita pe noi sau partenerul/a, sa avem prieteni de acelasi sex pentru a putea impartasi din ascunzisurile sufletului nostru, fara a avea cineva teama ca intr-un moment greu al relatiei, se va pica, din naivitate, in apropierea nepotrivita fata de un prieten de sex opus. In acelasi timp, parintii isi pot indeplini mai departe rolurile, daca nu le vom lua de la ei, la fel si sfatuitorul spiritual.

Ceea ce doresc sa subliniez este ca, prin ceea ce am scris, in nici un caz nu militez pentru o relatie opaca intre parteneri sau ascunderea aspectelor ce, oricand iesite la suprafata, pot duce la raniri inutile. Nu va ascundeti, crezand ca niciodata nu va exista o intalnire intre persoanejele implicate, ori ca nu se poate afla ceva... caci viata este asemenea unei sfere! Transparenta in relatia de cuplu si de prietenie creste launtrul nostru si ne imbogateste... poate nu pentru interactiunile cotidiene cand nimeni nu sta sa aprecieze profunzimea, dar cu siguranta pentru oamenii cu care impartim mai mult decat informatii lapidare.

Va incurajez sa faceti un test doar cu voi... sa analizati putin relatiile avute, chiar daca vi s-au parut importante ori nu, pentru a va descoperi identitatea relationala. Sa vedeti care este/sunt rolul/rile predominante pe care vi le asumati in cuplu.

mohorea.alina@gmail.com in caz ca sunt intrebari sau aspecte ce nu doriti a fi facute public.

17 comentarii:

  1. "Roluri", un cuvant care ne doare! De ce se imbratiseaza copacii? De ce violenta? Pt. ca natura se manifesta autentic, dincolo de norme, dincolo de bine si de rau, dincolo de prejudecati, dincolo de tine! De ce roluri? Ploaia joaca roul de ploaie? Cerul joaca rolul de cer? Ce rol joaca cerul? Ce rol joci TU?

    RăspundețiȘtergere
  2. ...nice! cred că nici într-o carte nu se poate scrie suficient pe tema dată! Dar pt. un articol de blog, e...fain! ...Şi pe lângă asta am şi găsit câteva idei f.faine!!!...şi adevărate !

    RăspundețiȘtergere
  3. In viziune ta fiinta este faramitata in zeci de roluri. Eu simt nevoia unei totalitati. Imaginea unui OM redus la rolurile lui ma lasa rece. Omul ca o functionmalitate a naturii... Ce roluri indeplinesc eu intr-o relatie? Nu mai suport psihologia reductionista cu viziunile ei diacronice. Mi-e sete de o fiinta indescifrabila, mi-e sete de misterul din om!!!

    RăspundețiȘtergere
  4. Misterul din om nicicand nu se va pierde, caci printr-un exercitiu, te asigur ca nu departe te vei afla de cunoastere. Apoi in ceea ce priveste imaginea unei fiinte totale, daca o ai in tine, nu ti-o poate lua nimeni. Daca nu, atunci un gand sau o emotie te va zdruncina in tine. Te-a atins... ce?

    RăspundețiȘtergere
  5. Bine-ai venit Cristi! Cu tot cu dorinta de mai mult si mai intens. Spui ca natura se manifesta dincolo de bine si rau. Ce este dincolo? Caci e ca si cum ai zice ca dincolo de absurd e... absurd? Si da, poti spune ca ploaia joaca rolul de ploaie... reductionist... de fapt ai putea spune ca e rolul de mama, ce hraneste! Ori noi fugim de roluri. De ce? Pentru ca asta presupune si doza de responsabilitate? Mai multe roluri, mai multa responsabilitate. Neasumarea te face liber! Poate! Oare?

    RăspundețiȘtergere
  6. Orbiterdicta... vorbeai despre dualitatea creata de Dumnezeu, de intreg de fapt. Asta presupune ca noi, mai intai, sa fim un intreg fiecare. Caci ce te faci daca piesa ce-ti lipseste tie, lipseste si de la ea? Si daca sunt parte a intregului, nu-mi permit prea multe lipsuri. Sau cel putin, nu imi permit luxul de a ma pierde in supercifialitati daca vreau consistenta.

    RăspundețiȘtergere
  7. pai acu' deja am alunecat in filosofii reducţioniste de-a binelea! sfera e un intreg dar nu e totul. sunt 3 dimensiuni ce par a-şi fi atotsuficiente...pana apare o a patra dimensiune. omul e un intreg abordându-l holistic, dar iţi poţi permite să faci identificări ale compuşilor în cadrul întregului! Si omul e un "tot" iar familia (soţ-soţie) e un...supra-tot dk imi permiţi exprimarea. E o sferă mai înaltă, mai complexă, la care niciunul dintre cei doi nu poate accede în mod individual pe acest pământ. Asta nu-i subminează pe ei ca indivizi, după cum nici individul, oricât de multi-tasking ar fi, nu subminează statutul familiei, al cuplului! Sunt două stări în două planuri diferite (în care cel al familiei e mai sus, mai complex, cu un scop mai înalt decât cel al individului).

    RăspundețiȘtergere
  8. Alina, alina, alina! Alina, alina, alina... (Iti spune ceva repetitia asta?).
    Ce ma fac eu cu tine? Ai ajuns sa iti iei in serios rolul de psiholog. Cand ma obisnuisem si eu cu ideea ca pe blog vei fi mai mult filozofica... Vechile naravuri nu se uita.
    Nu stiu de ce, dar parca am impresia intuitiva ca stiu de unde ti-a venit inspiratia pentru o astfel de tema. Zic bine?

    PS: Te rog, spune-mi ca adori triplul meu pleonasm din propozitia trecuta. Hai, fii dragutza, pls!

    RăspundețiȘtergere
  9. daca tot esti in toane terapeutice, imi spui si mie ce sa fac cu noaptea asta si cele care vor urma? e a treia sau a patra pe care nu dorm.

    RăspundețiȘtergere
  10. @Alina:am spus ce aveam de spus in comm-urile de la postul trecut si nu ma repet. Impartasim exact aceeasi parere, deci...subscriu.
    @Diana: daca imi permiti...asteapta sa se astearna epuizarea. Vei dormi cu siguranta. Intre timp incerca sa fructifici noptile nedormite, analizand si eliminand cauza insomniei, citind, ascultand muzica (ai grija la ce muzica asculti, recomand mozart, liszt si chopin nu bach si wagner :D).
    Mie mi-a luat 3 saptamani incheiate sa adorm. Nu ma intreba cum am rezistat cu servici si o sora mica de care trebuia sa am grija ;)...succes!

    RăspundețiȘtergere
  11. Imi place poza.... iarna... imi este familiara totusi ! ;)

    RăspundețiȘtergere
  12. Draga Anonimule!... ;) Probabil ca putin din ce traiesti tu privind poza, mi-a nascut si mie in suflet. Sau poate ca-mi doresc sa devina parte... din mine! :) Ce anume? Nu poza, ci ceea ce este dincolo de palpabil si stiut. Pana atunci, ma plec, iti zambesc si pasesc mai departe! O zi... cu lumina! :)

    RăspundețiȘtergere
  13. Ochelarista dragalasa (ma amendezi data aviatoare)! Sa-ti propun o mie de lucruri pe care le poti incerca? Nu cred ca ai nevoie! Insomnia se naste dintr-o aglomerare emotionala, a carei ordine nu o ai si nici nu o poti instala, momentan. So... nu-ti propun o activitate care sa te epuizeze ci una repetitiva. Numara OI! Stiu ca te bufneste rasul. Dar numara si retine la cat ajungi in seara asta. Scrie-mi apoi! Astept feedback-ul!

    RăspundețiȘtergere
  14. Nu vreau sa subminez experienta ta in psiho...dar eu am numarat toate oile lui Becali si alea din caraiman...si degeaba :))...la mine a mers cu epuizarea, din pacate >:D<

    RăspundețiȘtergere
  15. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  16. Tocmai de-asta, nu ti-am sugerat tie sa numeri OI. :)) De obicei, incerc sa nu fac sugestii... iar cand se intampla, le fac unor oameni pe care ii cunosc macar putin, neavand pretentia de ratiune infailibila. Dar uite cum se dezvaluie omul... si asa surprind cate putin, din tine! Multumesc! >:D<

    RăspundețiȘtergere